عـــــاشـــورا

الٌهم صل علی محمد وعلی آله واصحابه

مقدمه

روزها همچنان از پی هم می‌گذرند و دوباره محرم با آن حال و هوای سحرانگیزش از راه می‌رسد. دوباره عطر خوش حسینی به مشام می‌رسد و نوای «یاحسین» گوش جان را نوازش می‌دهد. زمزمه‌ای كه همواره ورد زبان ملت اسلام بوده و با نشأت گرفتن از زمزمه‌ها و نام حضرت حسین(رض) بود كه توانستند چنان حوادثی را بیافرینند به طوری كه با گذشت زمان هنوز فعل حسینی‌شان در اذهان حك شده باقی مانده است.

حضرت حسین(رض)به همراه 72 تن از یاران صدیق وباوفایش حماسه‌ای خلق كرد كه حتی با یادآوری آن می‌توان به عظمت این نهضت حسینی پی برد و برای حركتها و مبارزات ظلم‌ستیزانه بعدی، در طول تاریخ پس از آن حضرت(رض) و یارانش الگویی گشت. در باره رویداد عاشورا بسیار گفته و نوشته‏اند. باز هم جاى گفتن و نوشتن باقى است، چرا كه این رویداد از چنان ابعاد بزرگ و گسترده‏اى برخوردار است كه هر چه بیش‏تر به تحلیل و بررسى آن پرداخته شود زوایاى نوتر و تازه‏ترى از آن آشكار خواهد شد. عاشورا نه یك حادثه است بلكه یك فرهنگ است، فرهنگى برخاسته از متن اسلام ناب كه نقش حیاتى را در استحكام ریشه ها، رویش شاخه ها و رشد بار و برهاى آن ایفا كرده است. عاشورا هیچ گاه در محدوده زمان و جغرافیاى خاصى محصور نمانده است، بلكه همواره الهام بخش قلبهای بیدار در راستاى حركت ها، جنبش ها و قیام هاى راستین ـ در برابر كانون هاى ظلم و كفر و نفاق بوده است. قیام عاشورا از سال 61 هجرى تا امروز همچون چشمه‏اى جوشان و خروشان از آب زلال و گواراى خود تشنگان معرفت و حقیقت را سیراب كرده، و الهام‏بخش بسیارى از نهضت‏هاى حقّ علیه باطل بوده است. ودر هم كوبنده الحاد و نفاق است. عاشورا رسالت بزرگى را بر دوش همه دینداران به ویژه آگاهان جامعه نهاده است. همگان پس از شناخت ابعاد آن موظف‏اند خود و جامعه خود را با آن مقایسه و از آن درس و عبرت بیاموزند، چرا كه زنده بودن تاریخ به ترسیم و تصویب آن و سنجش خودمان با آن است.

دیدگاه اهل سنت به عاشورا از لحاظ تاریخی

 اهل سنت، بیش‌تر، به آثار و پیامدهای خارق‌العاده شهادت حضرت حسین(رض) و یارانش در منابع تاریخی،‌ روایی، رجالی و مقاتل آنها پرداخته اند، در حالی که شیعیان باوجود اینکه حسین(رض) را ازآن خویش میدانند به آن نپرداخته اند یا به صورت محدود و پراکنده از منابع اهل سنت استفاده کرده اند.حوادثی وجود دارند؛ مانند ظاهر شدن حمره آسمانی(ابری سرخ درآسمان) بعد از شهادت حضرت حیسن(رض) به مدت ۶ ماه؛ حتی در بعضی بیابان های عراق و شام و بصره خون باریدن از آسمان و پر شدن خیمه ها از خون که شیعیان آنها را مطرح نکرده اند ولی اهل سنت در منابع خود آورده اند یا مسأله قرائت قرآن توسط سر بریده سیدالشهدا(حضرت حسین(رض)) در کربلا‌ و کوفه و شام، از زیر سنگ‌های بیت المقدس همزمان و بعد از عاشورا خون جوشیدن ، یا ابتلا‌ی تمسخرکنندگان و قاتلا‌ن حضرت حسین(رض)به عقوبت های دردناک دنیوی، صداها و مرثیه ها و اشعار حتی رثایی شنیدن از جاها و مناطقی که افراد خواننده معلوم نیست و نیز مسلمان شدن تعدادی از مسیحیان با مشاهده‌ء تلا‌وت قرآن توسط سر بریده و خواب های عجیب که از که از اصحاب مورد پذیرش اهل سنت نسبت به عاشورا نقل شده است. نمونه های زیادی از این قبیل وجود دارند که عظمت شخصیت حضرت حسین(رض) را نشان می دهد و دیدگاه اهل سنت را از لحاظ تاریخی نسبت به عظمت این شخصیت بیان می کند؛ بیش‌تر راویان این گونه حوادث که پیامدهای عاشورا را بیان کرده اند بصری‌یا شامی بوده‌اند.

دیدگاه معاصر و عزاداری اهل سنّت

در میان معاصران اهل سنت بازهم اکثریت بیش از گذشته طرفدار لعن یزید و طرفدار شهادت حضرت حسین(رض) و تجلیل از وی می‌باشند. در رأس آنها سید جمال الدین افغان در این باره نظراتی بسیار ظریف دارد که اصلا‌ً اسلا‌م را محمدی الحدوث و حسینی البقا می داند. همین طور مرثیه‌ء بسیار زیبای مصلح دیگر اهل سنت، اقبال لا‌هوری را داریم که اصلا‌ً حادثه‌ء عاشورا را به عنوان جریانی می داند که به حق ریشه در دوران آدم داشته و از زمان آدم تا خاتم(ص) ادامه دارد. او حادثهء عاشورا را از جهات گوناگونی قابل الگوگیری و تاخاتم ادامه دار می داند”.

همچنین مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده‌ء سیره ایران، درباره‌ء برخورد عملی اهل سنت با حادثه عاشورا، میگوید: “در گذشته، اهل سنت نسبت به عاشورا با تجلیل و قدردانی برخورد کرده اند و این می‌تواند از عواملی مؤثر برای گفتمان بین المذاهب درباره‌ء عاشورای حسینی باشد. امروزه نیز اهل سنت در جنوب شرقی آسیا، اندونزی،‌مسأله‌ء تابوت کشان را دارند که کاملا‌ً با فرهنگ ملی‌شان آمیخته است و آنها را سوگوار نشان می دهد. همچنین است مسأله‌ء نذر، نیت و روزه داری. همین طور در آسیای میانه عملا‌ً سوگواری در گذشته با عنوان عاشورا و عاشوری در میان آنها با عنوان علم‌هایی مطرح می باشد که نشان می دهد آنها سوگوار هستند”. وی می افزاید: ” در قفقاز، شمال آفریقا و در جهان عرب، خاورمیانه و حتی کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان در میان اهل سنت و استان های کاملا‌ً سنی نشین، عزاداری موجود است. حتی در دهه های اخیر دشمنان خارجی و بعضی متحجّران در صدد هستند که با این مسأله مبارزه کنند و عزاداری اهل‌سنت را زیر سؤال ببرند و با آن مبارزه نمایند. که این به دور ازامکان خواهدبود. چون درتجربه ثابت شده است که اهل سنت درعقاید نسبت به اهل تشیع بیشتراستوار وپایبندتراند.

عاشورا فراتر از یک فرقه

ناصری داوودی، مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده‌ء سیره ایران،میگوید: نهضت عاشورا را یکی از ماندگارترین و پُراثرترین نهضت ها و جریان های تاریخی بایددانست که فراتر از یک فرقه در طول تاریخ اثرگذار بوده است، بلکه مرزهای فرقه ای مذهبی و حتّی دینی و جغرافیایی را در نوردیده و دانشمندان، علما، سیاست‌گذاران و اصلا‌ح گران را در خارج جهان اسلا‌م نیز به خود جذب کرده است، مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکدهء سیره ایران گفت: ” علی‌رغم پندار برخی شیعیان، با نگاهی اجمالی به تاریخ به روشنی دریافت می شود که حادثه عاشورا به هیچ وجه اختصاص به جامعه‌ء شیعه نداشته است. همان‌طوری که فراتر از جامعه اسلا‌می نیز اثرگذار بوده است. باید پذیرفت که عاشورا و پاس داشت شهادت سالا‌ر شهیدان به عنوان یک مبنا و معیار می تواند گفتمان بین المذاهب باشد”.

وی یادآور شد: ” عاشورا نه تنها اختصاص به جامعه تشیع ندارد، بلکه می تواند به عنوان مبنای گفتمان و سوژه قابل بحث و معیار و محور مشترک و قابل توجه در میان مذاهب مطرح باشد و مبنای گفتمان بین تشیع و تسنن باشد، زیرا در منابع اصلی حدیثی، تاریخی، رجالی و حتی کلا‌می اهل سنت به خصوص صحیح بخاری که در نظر اهل سنت بعد از قرآن (مما لا‌ریب فیه) تلقی می‌شود، احادیث و روایات متعددی نسبت به عظمت و جایگاه امام حسین(ع) از دیدگاه پیامبر اکرم(ص) وجود دارند. در بقیه‌ء کتب صحاح هم احادیثی وجود دارند که می توانند مبنای گفتمان تشیع و تسنن باشند”.

الگوگیری ازعاشورا

در تاریخ اسلام نیز، بسیاری از قیام‌های ضد ستم و نهضت‌های آزادی‌بخش، با الهام از حركت عزّت‌آفرین عاشورا شكل گرفت و به ثمر رسید. حتّی مبارزات استقلال‌طلبانة هند به رهبری مهاتما گاندی، ثمرة این الگوگیری بود؛ همچنانكه خود گاندی گفته است: « من زندگی حضرت حسین(رض)، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و توجّه كافی به صفحات كربلا نموده‌ام و بر من روشن شده است كه اگر هندوستان بخواهد یك كشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق حضرت حسین(رض) پیروی كند »

قائد اعظم پاكستان، محمدعلی جناح نیز گفته است: « هیچ نمونه‌ای از شجاعت، بهتر از آن‌كه حضرت حسین(رض) از لحاظ فداكاری و تهوّر نشان داد، در عالم پیدا نمی‌شود. به عقیدة من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدی كه خود را در سرزمین عراق قربانی كرد، پیروی نمایند »

وازاین قبیل قیام های حق علیه باطل زیادصورت گرفته است که بارزترین نمونة آن، جهاد مردم غیور وشهیدپرور افغانستان میباشدکه درمقابل متجاوزین ظالم قدعلم کردند وبینی ایشان را به خاک مالیدند ودرآینده نیزامیدوار تکرار این صحنه خواهیم بود ودعامیکنیم که این مرتبه به نفع مردم مظلوم ماتمام شود. وبتوانیم باالگوگیری ازقیام حضرت حسین(رض) درمقابل یزید ویزیدیان زمانه بازهم حماسه آفرینی کنیم.

پیام عاشورا برای بشریت

عاشوار دارای پیام واضح برای همه است. این پیام ها هرگز اختصاص به شیعه ندارند، بلکه شامل بشریت می شوند”. وی امر به معروف، نهی از منکر، مبارزه با فساد و تبعیض ، ‌اجرای عدالت و… استفاده از اصول صحیح، پایبندی به اصول و مکتب، استفاده نکردن از وسایل نامشروع مانند ترور برای اهداف مشروع را از جمله مسایلی اند که شامل جامعه اهل سنت و شیعه می شوند.

مصلحان و انقلا‌بیون جهان و متفکران غیر مسلمان مانند گاندی و بعضی از شخصیت های دیگر شرق و غرب، شیفته‌ء مکتب حسین(رض) ، شخصیت او و عاشورا شده اند.مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده‌ء سیره درایران. شخصیت سیدالشهدا (رض) را در منابع اهل سنت یکی دیگر از دستاویزهای گفتمان یاد کرد و گفت: “با قطع نظر از احادیث نبوی(ص)، وقتی شخصیت این بزرگوار را در منابع روایی،‌تاریخی و رجالی اهل سنت مطالعه‌ می‌کنید، می بینید بسیاری از صفات که از نظر ما گاهی ممکن است غلوآمیز باشند در منابع اهل سنت وجود دارند که در منابع شیعه کم‌تر وجود دارند یا از منابع اهل سنت وام گرفته شده اند. خود این امر نیز می تواند منابع گفتمان بین شیعه و اهل سنت باشد”.

ودرنهایت!

قیام حضرت حسین(رض) به ما میفهماند نباید درمقابل ظلم سکوت را اختیارکرد گرچه باازدست دادن همه هستی  وحتی گذشتن از زن وفرزند ومال، عیال، دوستان و….. ودرختم باگذشتن از جان شیرین. باید جلو ظلم را گرفت وعزت ابدیت را کسب نمود.

 /درود بی کران به پیامبر بزرگ اسلام(ص) وخاندان اطهرش

ارواح شهدای کربلا گلباران باد/

3 thoughts on “عـــــاشـــورا

  1. بگذار دستانم خورشید را بجوید وقتی تاریکی در خلوت کوچه بیداد می کند!!درود بر شعیب نازنین افغان.غربت چرا هم زبانم؟قلبهای ما همه از یک گل بوده و تردید در عشق ورزیدن بود که مرزها را آفرید!مرز من…مرز تو…مرز ما….!!!!تلاقی سکوت بیداد می کند اگر باور کنیم که با همیم!بازم سر بزن خیلی خوشحالم کردی

    Like

څرګندون پریږدئ